Hamilelikte Vejeteryan ve Vegan Beslenme “Vejetaryen Anne”

Vejetaryen (vejeteryan) beslenme genel anlamda et, kümes hayvanları ve balık tüketmeden bunların yerine tahıllar, kuru baklagiller, sebze-meyve gibi bitkisel kaynaklı besinlerin tüketilmesi anlamına gelir. Birçok vejetaryen (vejeteryan) kişi süt ürünlerini ya da yumurtayı tüketebilmektedir.

Vejeteryan Çeşitleri Nelerdir?

Gebelik ve Emzirme Döneminde Vejeteryan Beslenme

Gebelik ve emzirme döneminde hem annenin hem de bebeğin gereksinimleri artacağından beslenmeleri büyük önem taşır. Eğer anne beslenmesini riske atarsa bebeğin gelişimi de etkilenebilir.

 Online Randevu 

 

 Telefonla Randevu: 0216 565 40 65 

Kalsiyum Alımına Dikkat!

Her yaş grubu için günlük kalsiyum alımı düzeyleri farklıdır. Gebelik ve emzirme sürecinde günde 1000-1200 mg/gün kalsiyum alınmalıdır. Eğer süt ürünlerini tüketebilen bir vejetaryenseniz kalsiyumum alımı kolay olacaktır. Ancak bir vegan olarak hamilelik sürecini geçirenlerde doktora ya da diyetisyene danışarak mutlaka kalsiyum takviyesi yapılmalıdır.

Kalsiyum bebeklerin özellikle diş sağlığı için çok önemlidir. Bununla beraber eksik alınması durumunda kemik sağlığı olumsuz yönde etkilenebilir.

Kalsiyumla Beraber D Vitamini de Önemli

D vitamini kalsiyum emilimine destek olduğu için özellikle gebelik ve emzirme dönemlerinde bu vitamine ihtiyaç artar. D vitamini preparatlarının yanı sıra D vitamini ile zenginleştirilmiş süt ürünlerini tercih edebilirsiniz. Bununla beraber başta vegan beslenenler olmak üzere gebeler ve emziren annelerin her gün el ve yüzlerinin doğrudan güneş ışığı almaları D vitamini alımı açısından faydalı olacaktır.

Demir ve B12 Vitamini Alımı Büyük Önem Taşır

Besin çeşitliliği yeterli olmazsa demir eksikliği yani anemi görülebilir. Vejeteryan diyetlerde ve özellikle vegan kişilerde B12 eksikliği sinir sisteminde hasarlara yol açabilirken demir eksiliğini de tetikleyebilir. Gebelik döneminde demir mineralinin alımı için beslenmenin yanı sıra demir takviyesi yapılması önerilen bir durumdur. B12 vitamininin kırmızı et, tavuk, hindi, balık, süt ve yoğurttan alınabilmesi mümkündür. Özellikle vegan kişilere B12 desteği yapılması gerekmektedir.

Folik Asitin Önemi

Nöral tüp defektinin önlenmesi için gebelik öncesi ve gebelik döneminde folik asitin yeterli alınması önemlidir. Folik asit yumurta ve balığın dışında ıspanak, fasülye, bezelye, fındık,  kuru baklagiller, muz, portakal, limon, çilek, kiraz ve patateste de bulunduğundan vejetaryenler daha fazla folik asit tüketirler. Özellikle gebelik döneminde B12 vitamini ilave edilmiş folik asit takviyesi önerilmektedir.

Vejetaryan Beslenme de Yağların Önemi

Sadece balık tüketen pesko vejetaryenler ya da semi vejeteryan olanlar omega 3 yağ asitlerini yeterli oranda alabilirken özellikle vegan olanlar daha az oranda alırlar. Vegan diyetleri omega 3 yönünden eksik kalırken bitkisel kaynakları nedeniyle omega 6 yağ asitlerini fazla alabilirler, ancak bu durumda omega-3/omega-6 oranı bozulacağından gözlerde ve merkezi sinir sisteminde problemler meydana gelebilmekte ve büyüme döneminde zihinsel gelişim etkilenmektedir. Bu kişiler kanola yağı kullanarak ya da omega 3 takviyesi ile bu açığı kapatabilirler.

Uzman Diyetisyen Sernaz Çakır ERCİL

Diyet Bilgi Formu

Kişisel Verilerimi Paylaşmayı ve Tüm İletişim Kanalları ile Tarafıma Bilgilendirme Yapılmasını Onaylıyorum. (*) İşaretli Alanların Doldurulması Zorunludur.

E-Randevu Biz Sizi Arayalım Doktorlara Sorun
E-Randevu Biz Sizi Arayalım Doktorlara Sorun